top of page

Accounting Systems Forum

Accounting systems have a long history of playing a central role in the interaction between companies and the public sector in Norway.

Much reporting to the public is done directly from accounting systems, and the accounting systems have much of the data that is the basis for reporting. They are also central facilitators for the exchange of digital business documents and accounting data between business actors.



The purpose of the professional group Accounting Systems Forum
  • Create an arena that helps facilitate extended interaction between systems using structured digital transactions

  • Controlled access to extraction of information

  • Development of new services of value to the market

Pliktig digital bokføring

Stiftelsen NORSTELLAs høringssvar bygger bl.a. på informasjon og innspill fra et møte vi arrangerte 21. oktober, se oppsummering 

 

NORSTELLA er positiv til lovforslaget, og mener det vil bidra til å det som er NORSTELLAs visjon, økt digital samhandling. Samtidig har vi en del innspill til innholdet og gjennomføringen:

  • Fremskynd kravet til å sende EHF Faktura for de som allerede har kapabiliteten (ref. alle som i dag tilbyr å aktivere EHF), fra 1. januar 2027

  • Ikke tving frem overgang fra EDI til EHF - men stille krav om at EHF MÅ støttes (både sending og mottak), men at man kan avtale EDI (den løsningen som er valgt i Belgia, jfr. høringssvar fra Tietoevry)

  • Gi en generell hjemmel for å gjøre mer generelle unntak, ikke bare individuelt og tidsbegrenset, for å kunne unnta aktører med minimal aktivitet fra krav til å kontinuerlig kostnad for digital bokføring

  • Plikt til å sende til utlandet, plikt til å kunne motta fra utlandet

  • Etablér en samarbeids- /dialog arena for å sikre en bedre prosess med bred involvering, for å løse uavklarte spørsmål og prioritere initiativ for å sikre fremtidige gevinster. Anbefaler å se til Danmark (Automatisk Erhvervsrapportering) og Finland (Real Time Economy) for inspirasjon. Blant tema vi ser bør jobbes med:​​​

    • Krav til kapabliteter for system som skal støtte digital bokføring

    • Ansvarsfordeling for å oppfylle tekniske krav – plassere ansvar hos den profesjonelle part med mulighet for å håndtere det

    • Etablering av elektronisk kvittering

    • Governance-modell for EHF som sikrer næringslivets behov i fremtiden

    • Relaterte kapabiliteter for økosystemet: PSD2-API-er, API-er for SAF-T, forenkle rapportering vha SAF-T

    • Koordinering av initiativ som på ulike måter treffer bedriftenes verdikjeder, relatert til digital informasjonsflyt, for eksempel VIDA, eFTI, Fremtidens tollbehandling

 

Hele NORSTELLAs høringssvar er tilgjengelig på Regjeringen.no:  https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/horing-pliktig-digital-bokforing-og-e-fakturering-mellom-virksomheter/id3113613/?uid=2f0bd5f1-b4a1-4072-9fe4-91a0175dcf0f

Våren 2025 har vi levert svar på følgende høring:

Høring – Konseptvalgutredning eierskapsopplysninger aksjer

Finansdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet har i brev av 26. juni 2024 gitt Skatteetaten og Brønnøysundregistrene i oppdrag å utrede konsepter som legger til rette for sikker innrapportering, lagring og deling av opplysninger om eierskap til aksjer.

www.skatteetaten.no

 

NORSTELLA har levert høringssvar på høringen fra Skatteetaten og Brønnøysundregistrene om konsept for eierskapsopplysninger for aksjer. Vi støtter det anbefalte konseptet i  konseptvalgutredningen, det såkalte konsept 3, da det støtter visjonen om "én digital offentlig sektor". 

 

NORSTELLA er samtidig opptatt av at utredningen mangler fokus på effekten for næringslivet – utover forenklet innrapportering. Helt konkret mangler det et eget effektmål for bruk av aksjeeieropplysninger utenfor offentlig sektor. Et eksempel på verdi for næringslivet, er at standardiserte opplysninger kan forenkle bokføringen når bedrifter kjøper og selger aksjer.

 

NORSTELLA er opptatt av at det offentlige har et stort ansvar for å sikre at bedriftene får størst mulig effekt av digitaliseringen. Dette ansvaret springer ut fra det faktum at det offentlige har stor påvirkningskraft når det gjelder hvilke systemer norske bedrifter tar i bruk, og hvilke evner disse systemene har til samhandling. 

 

For å si det på en annen måte: Mange bedrifter i Norge mangler interne ressurser for å ta kontroll på og drive frem den digitale transformasjonen. I stedet blir bedriftene digitalisert gjennom kravene som stilles fra det offentlige. Eksempler på dette er ordninger som A-ordningen, mva, skattemeldingen, krav til SAF-T ved bokettersyn, og krav til bankene om API-er. Og denne våren utreder Skatteetaten et krav til EHF og digital bokføring.

 

Resultatet er at offentlig sektor på mange måter får en rolle som "virksomhetsarkitekt" for mange små og mellomstore bedrifter - bedriftene får de digitale kapabilitetene som kreves av dem. Det gir myndighetene et stort ansvar for å se de digitale kapabilitetene i sammenheng og sikre at bedriftene får mest mulig verdi ut av systemene de betaler for.

 

NORSTELLA ber derfor om at arbeidet videre med KVU-en ser nærmere på følgende forhold:

  • Plassering av ansvar: Ved krav om hendelsesbasert rapportering på standardisert format, er det viktig å avklare ansvarsforhold mellom systemleverandører og bedriftene.

  • Unngå innlåsing: Myndighetene har et ansvar for å sikre et velfungerende marked og redusere faren for innlåsing og misbruk av markedsmakt.

  • Portabilitet: Krav som sikrer portabilitet for aksjeeierbok er viktig for et effektivt marked og for å unngå innlåsing.

  • Tilgang til historiske data: Bedriftene bør sikres tilgang til tidligere rapporterte opplysninger for å forenkle systembytte og redusere kostbart ansvar for langtidsoppbevaring.

  • Interoperabilitet: Krav til API-er for systemene for digital aksjeeierbok bør inkluderes også i konsept 3.

  • Dele kildekode for beregningsregler: Åpen kildekode for beregningsregler for skatt av gevinster vil senke terskelen for aktører som ønsker å gi implementere de samme reglene for å gi kundene estimering av fremtidig skatt.

​​

Kort sagt mener NORSTELLA at det offentlige har et ansvar for å legge til rette for at digitaliseringen ikke bare løser offentlig sektors behov, men også skaper størst mulig verdi og produktivitetseffekter for samfunnet og næringslivet som helhet.

 

Høringssvaret er nå publisert på Skatteetatens nettsider: 

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/horinger/horing--konseptvalgutredning-eierskapsopplysninger-aksjer/

Høsten 2024 har vi levert svar på følgende høringer:

Høringen gjelder viderebruksutvalgets rapport som foreslår hvordan EU-direktivet om åpne data og EUs dataforvaltningsforordning (“Data Governance Act”). NORSTELLA har tidligere hatt arrangement der bl.a. dataforvaltningsforordningen har blitt presentert og diskutert.

 

I høringssvaret tok NORSTELLA opp følgende tema:

  • Behovet for effektiv dialog med de som forvalter dataene, og forslag om å formalisere dialogfunksjonen som finnes i tilknytning til datakatalogen på data.norge.no

  • Manglende klargjøring av gjeldende rett vil føre til begrenset effekt på deling av beskyttede data: Det har over lang tid vært usikkerhet og uenighet om muligheten til å få tilgang til og å dele data om en selv, enten som næringsdrivende eller privatperson. Bl.a. etterlyste både daværende Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Digitaliseringsdirektoratet forholdet mellom regelen for å oppheve taushetsplikt gjennom samtykke i forvaltningsloven, opp mot reglene i GDPR. Men denne problemstillingen er ikke berørt i NOU-en og lovforslaget risikerer dermed å få veldig liten effekt i praksis.

  • Uklar prioritering - behov for justering av Digitaliseringsrundskrivet, ettersom rundskrivet sier at offentlige etaters krav på data skal prioriteres. Det gir en forkjørsrett for offentlige etaters behov, uavhengig av om den samfunnsøkonomiske verdien er større dersom næringslivet får tilgang til de samme dataene.

  • Unntak for å hindre etablering eller styrking av monopoler: For å hindre at verdiskapningen ved datadelingen forsvinner i at de blir brukt av dominerende aktører til å styrke sin dominerende posisjon, bør det finnes unntak eller sikkerhetsventiler i regelverket som pålegger like vilkår.

Høring - plikt for digitale plattformer til å gi opplysninger til skattemyndighetene - regjeringen.no

 

Høringen handler om en plikt for digitale plattformer, som f.eks. AirBnB, til å gi opplysninger til skattemyndighetene.

 

NORSTELLA mener at forslaget bør utformes på en måte som tar hensyn til behovene til de næringsdrivende som bruker plattformene. Slik det er utformet nå må plattformene gjøre en utviklingsjobb for å levere data, på plattformkundenes regning. Da er det viktig at det ikke bare er Skatteetaten som kan få nytte av resultatet av utviklingsjobben.

 

NORSTELLA foreslår derfor at plattformene skal gjøre opplysningene om transaksjoner på plattformene tilgjengelig på et standardisert format som så kan utnyttes av de næringsdrivendes fagsystemer, for eksempel til bokføring. Dette vil gjøre det enklere for de næringsdrivende å oppfylle sine skatteplikter og redusere risikoen for feilberegning - med andre ord å gjøre det lettere å gjøre rett og vanskeligere å gjøre feil.

 

bottom of page