Å se det store i det små
Jon Arve Risan, NorStella
Inspirert av Paul Chaffey i Dagens Næringsliv 9.2 lot jeg meg inspirere av hans påstand om digitalisering i to nivåer; den lille og den store.
Den lille handler om å utgjøre en forskjell hver dag der vi møter våre kunder, slik at de opplever effektivitet og ikke minst bekvemmelighet i hverdagen. De som konsumerer våre tjenester skal blant annet ved hjelp av digitale håndgrep oppleve at vi spiller på lag og ikke omvendt. Egentlig handler det om prosesser og ikke om å digitalisere for digitaliseringens skyld. Du blir ikke digital av å digitalisere. Du blir digital når du evner å se det store i det små.
Den store handler om oppgave- og ressursfordeling på lengre sikt. Her finner vi utfordringer knyttet
til kunstig intelligens, maskinell læring og maskiner som er i stand til å overta oppgaver for oss. Dette
er imidlertid ingen trussel, men en mulighet hvis vi griper det riktig an og tar vare på og styrker våre
menneskelige fortrinn.
I følge den samme artikkelen blir det enda viktigere å fremme det unikt menneskelige og bli god på
fire fremtidskompetanser som vil være avgjørende for at vi skal lykkes i en mer digital fremtid;
Skaperkraft, informasjonskyndighet, fordypningsevne og sosial kompetanse.
NorStella støtter gründere og skaperkraft. Vi er overbevist om at informasjon er drivstoff for
prosessene og at vi gjennom våre ulike aktiviteter i nettverk og grupper, skaper mulighet for faglig
fremtidsrettet fordypning. 11 april arrangerer vi et spennende foredrag om hva som skjer i norske kommuner ift digitalisering. Les mer om det her og meld deg på!