Live Commerce - ny trend nye muligheter
Som et apropos til vår revitaliserte faggruppe for internasjonal handelsforenkling publiserer vi denne gang nytt om fenomenet Live Commerce:
​
Lurt på hvorfor influencerne gjør slik suksess og følges av så mange? Svaret ligger i en raskt økende trend som har fått navnet Live Commerce og er på rask fremgang i China.
​
Live Commerce kombinerer øyeblikkelig kjøp av et produkt og publikumsdeltakelse gjennom en chatfunksjon eller reaksjonsknapper. I Kina har Live Commerce forvandlet detaljhandel og etablert seg som en stor salgskanal på mindre enn fem år.
​
Gjennom fremvekst av Foodora og Oda som tilbyr (nesten) sanntid behovstilfredsstillelse ser vi fde samme tendenser i Norge.
​
Her til lands har vi vært gjennom faser av TV-shop, men uten de mulighetene til interaksjon; automatisert eller manuelt, som er til stede i dag. Informasjon om produktplassering oppe i hjørnet av skjermen gjør liten forskjell, men antyder de uutnyttede mulighetene.
​
Hvorvidt Live Commerce kommer til å bli en suksess her hjemme gjenstår å se. Vi ser imidlertid tendensen gjennom de mange påvirkerne de ulike sosiale plattformene og den veksten og betydningen disse tillegges av milleniumgenerasjonen. Husk at deres kjøpekraft, prioriteringer og adferd øker etter hvert som de blir eldre.
​
Produktkategoriene som oftest vises innen konseptet er klær og mote, etterfulgt av skjønnhetsprodukter og mat. Forbrukerelektronikk, møbler og hjemmeinnredning er fortsatt liten i volum, men voksende.
​
Live Commerce skal samsvare med graden av selskapets modenhet på e-handelsområdet:
​
1.
Start i det små ved å teste og prøve ut konseptet på maks 1 – 5 produkter for å kunne fange opp og utnytte erfaringene.
​
Bruk eksisterende sosiale mediekanaler eller allerede etablerte markedsplasser via influencere med suksess og stor menighet.
​
Bruk tradisjonelle sporingsteknikker og analyser resultatet.
​
​
2.
Gjør Live Commerce til et element i din øvrige e-handels aktivitet.
Eksperimenter med direktesendte arrangementer med forskjellige produkter, formater og målgrupper. Bruk fortsatt tradisjonelle sporings og analyseteknikker for å skape innsikt.
Sett folk på saken. Sørg for at de er dedikerte og motiverte og ser mulighetene i det å skape suksess.
3.
Siste trinn er å skalere Live Commerce opp til en innovativ datadrevet virksomhet i virksomheten
​
Send livestream events på flere kanaler ved hjelp av forskjellige formater rettet mot forskjellige målgruppesegmenter og produktkategorier.
​
Bruk analytisk avledet innsikt og maskinlæring til å utvikle automatiserte handlinger i sanntid for å optimalisere livestrømmene når de går ut på det store internettet.
​
Integrer tekniske innovasjoner som utvidet og virtuell virkelighet for å gjøre dem mer oppslukende for seerne. Gi illusjon av å kunne prøve selv og være tilstede der det skjer.
​
Ha en fullverdig live-handelsavdeling med et bredt nettverk influencere og trendskapende kunder som har bevist at de kan faget.
I korthet handler Live Commerce som du skjønner om å fange interessen rundt et event og gjennom ulike virkemidler skape kjøpsinteresse og kjøpsbehov der og da. Dette pluss mulighet for tett oppfølging i ettertid av de som stakk innom enten det var for kortere eller lengre tid.
​
Teknologien og markedsføringen bygger på anerkjente og over lang tid praktiserte prinsipper. Sett deg inn i disse. Forskjellen fra Omnichannel er tidsaspektet og forsøket på å manipulere både hodet og hjertet på samme tid uten angrefrist.