top of page

Lateral thinking

Jon Arve Risan, Ex CEO NORSTELLA

Da jeg var ung (begynner å bli lenge siden) var jeg opptatt av Lateral Thinking og den fremste tenkeren på området Edward deBono. Du kan lese mer om ham her, deBono døde i 1921.

​

Lateral tenkning er en måte å løse problemer ved å bruke en indirekte og kreativ tilnærming via resonnement som ikke er umiddelbart åpenbart (se saken fra uvante vinkler). Det involverer ideer som kanskje ikke er tilgjengelige kun ved bruk av tradisjonell steg-for-steg-logikk. Det er overraskelsesmomentet som letter evnen til å se et annet tankemønster som i utgangspunktet ikke er åpenbart. I følge de Bono tar denne sidetenkningen bevisst avstand fra standardoppfatningen av kreativitet som «vertikal» logikk, den klassiske metoden for problemløsning.

​

Latheral Thinking_edited.jpg

Kritikere har karakterisert lateral tenkning som et pseudovitenskapelig konsept, og hevdet at de Bonos kjerneideer aldri har blitt grundig testet eller bekreftet.

​

Metoder

Lateral tenkning må skilles fra kritisk tenkning. Kritisk tenkning er først og fremst opptatt av å bedømme den sanne verdien av utsagn og søke feil, mens lateral tenkning fokuserer mer på "bevegelsesverdien" til utsagn og ideer. En person bruker lateral tenkning for å gå fra en kjent idé til nye ideer. Edward de Bono definerer fire typer tenkeverktøy:

​

  1. idégenererende verktøy ment å bryte gjeldende tankemønstre – rutinemønstre, status quo

  2. fokusverktøy ment å utvide hvor man kan søke etter nye ideer

  3. høstingsverktøy ment å sikre at mer verdi mottas fra idégenererende produksjon

  4. behandlingsverktøy som fremmer vurdering av reelle begrensninger, ressurser og støtte

​

Jeg skal ikke bruke tid og rom for å beskrive disse metodene, men i stedet gi noen eksempler på mindsettet å tenke utenfor boksen:

​

Det er et dusin egg i en kartong. Tolv personer tar hvert sitt egg, men det er ett egg igjen i kartongen. Hvordan er det mulig?

​

Det laterale svaret på problemet er som følger:

​

Den siste personen tok kartongen med egget inni.

​

Dette spørsmålet utfordrer vår evne til å bryte utenfor mønstre, og introdusere konsepter som ikke er gitt i sammenheng med historien. Siden alle andre i historien tar et enkelt egg, er den siste personen som tar hele kartongen et nytt, men ikke umulig scenario som den laterale tenkeren må tenke seg.

​

Her er et eksempel til:

​

En båt har en stige som er ti fot lang, og henger på siden av båten, med de to siste nedsenket i vann. Hvis tidevannet stiger fem fot, hvor mye av stigen vil være under vann?

​

Svaret

​

To fot

​

Hvis havet stiger, stiger båten også, og mengden stige under vann vil forbli den samme. En kritisk tenker kan bli fristet til å regne ut regnestykket i dette åpenbare lurespørsmålet, men en lateral tenker vil oppdage forsøket på feilkonstruksjon.

​

Dessverre er det nok slik at det er den kritiske tenkingen som har fått størst tilhengerskare. Noe av forklaringen på dette er at vi avlæres mange av våre laterale evner som barn. Små professorer får størst anerkjennelse. Kanskje fordi deres resonnementer er lettest å forklare, forstå og gi sin tilslutning til.

​

En person faller ut av en tretti etasjers bygning, men overlever. Hvordan er det mulig?

​

Svaret

​

Personen falt ut av vinduet i første etasje.

​

En kritisk tenker vil prøve å identifisere mulige landingsputer som vil tillate overlevelse av et tretti-etasjers fall, men den laterale tenkeren vil innse at historien ikke spesifiserte hvilken etasje personen falt ut av. De kan derfor trygt, innenfor historiens logikk, konkludere med at personen falt ut av et vindu i første etasje.

​

​

Publisert juli 2023

bottom of page