Fire trender som begunstiger programvaredrevet innovasjon
![](https://static.wixstatic.com/media/8febd1_d311d2e21c9b4659b98018f483d33fae~mv2.jpg/v1/fill/w_443,h_271,al_c,q_80,enc_auto/8febd1_d311d2e21c9b4659b98018f483d33fae~mv2.jpg)
Jon Arve Risan, NorStella
Noen gang irritert deg over at det alltid finnes et velkomsttilbud, mens det er langt mellom utdeling av lojalitetsbonus? Slik er det i forretningsverdenen også. Nye grunnleggende trender favoriserer de som ikke er nedlesset med legacy. Det er imidlertid sjelden man får anledning til å starte med blanke ark.
​
Hvis så hadde vært tilfelle, ville fire forskjellsskapende (disruptive) trendene favorisere nykommere innenfor transportbransjen.
-
Elektrifisert. Drivlinjer basert på fossilt brensel vil bli erstattet med hybrid-elektrisk eller fullt ut elektrisk. I løpet av kort tid spås fremvekst av gode alternativer basert på brenselscelleteknologi. Denne teknologien vil falle i pris og erfaring tilsier at når prisene først begynner å falle så går det fort.
-
Selvkjørende. Det vi ser av selvkjørende teknologi i dag er basert på roughly 80% automasjonsgrad og 20% manuell inngripen. Utfordringen er å sikre de riktige 20%. Det spås derfor at automasjonsgarden gjennom ulike virkemidler fort vil øke til 100 etter hvert som teknologien modnes på testbanene.
-
Delt. Delingsøkonomien har så langt gitt oss flere nye muligheter i form av bildeling og sjåførdeling. Det er ingen grunn til at utviklingen skal stoppe med dette. Foreløpig har vi nok bare sett toppen av isfjellet og utviklingen vil gjøre det å eie til unntaket og dele til regelen.
-
Oppkoblet. Fremveksten av blant annet internet of things skaper nye muligheter for oppkobling og fremvekst av hittil ukjente trafikktjenester. Biler vil snakke sammen i nye infrastrukturer og varsle hverandre om veimessige utfordringer. Menneskene i bilene vil også få helt nye muligheter for «infotainment» underveis.
Fremtidens biler er datamaskiner på hjul, og det er derfor en gylden mulighet for nye aktører til å fylle disse med innhold. Den etablerte industrien vil i mindre grad bidra til dette, da den tradisjonelt vil være mer opptatt av å beskytte enn av å utvikle.
Dette har vi sett en rekke eksempler på, og det er ingen grunn til å tro at bilbransjen skjønner dette bedre enn mobil, musikk- og bokbransjen har gjort og gjorde.
Derfor har alle nytenkende alle muligheter for nyskaping. Bordet er dekket!
​