top of page
ElevatorPitch3.png
elevatorpitch.png
elevatorpitc2.png

Elevator pitch

Av Jon Arve Risan, daglig leder NorStella

​

Hvor mange ganger har du ikke havnet i heisen med en for deg betydningsfull person uten å ha utnyttet muligheten til å formidle et viktig budskap? Mange ganger antar jeg. En heistur er ganske kort så tiden må utnyttes godt. Mulig det blir endring på dette nå med alle de nye høyhusene som er planlagt rundt Oslo S.

​

Kanskje på tide å trene på hva du kan bruke denne tiden til?

​

En kort salgsfremmende samtale av en ide eller et produkt omtales gjerne som «Elevator Pitch» og går i korthet ut på å kunne fremføre ditt budskap på mindre enn 60 sekunder.

​

5 sek               Presenter deg! Fang oppmerksomheten til din medpassasjer,

20 sek             Hva er budskapet ditt? Husk at ingen er opptatt av annet enn sine egne behov

15 sek             Inngi tillit på at du vet hva du snakker om. Ingen stamming og stotring.

15 sek             Gi eksempler som belyser eller betrygger dette

5 sek               Still åpne spørsmål slik at kunden får mulighet til å snakke. Viktig!

​

NB! Åpne spørsmål begynner alltid med et spørreord.

​

Resten av tiden (utenfor heisen) skal bære preg av å være en samtale.

​

Husk den viktige avslutningen hvor det handler om å avtale ny aktivitet i form av en konklusjon eller avtale.

​

Denne oppskriften kan også med fordel brukes selv når du bare har lyst til å være sosial i heisen og ikke bare se i andre veggen.

​

Det vil uansett være god trening til neste gang du har et interessefremmende behov som ikke nødvendigvis bare oppstår i heisen, men for eksempel når

​

  • Du skal i et møte, og må innledningsvis presentere deg og fortelle kort og presist hva du har å tilby.

  • Du er på et sosialt arrangement og får det klassiske spørsmålet: «Hva driver du med?» Selv er jeg dårlig på akkurat dette. Jeg er mer interessert i motparten.

  • Du støter på en mulig kunde i en kø, en heis, eller ved ostedisken i butikken og har veldig kort tid på å etablere kontakt og fange interessen til vedkommende.

  • Du skal på et nettverksarrangement i NorStella regi – da er det rett og slett forventet at du «selger deg selv» – og når du først gjør det, så gjør det skikkelig! Vinn venner!

  • Den enkleste måten å vinne venner på er ved å la motparten snakke om seg selv.

  • ​

Det er skrevet tonnevis med litteratur på temaet. Søk på tittelen!

​

Alle er enige om stegene. Det er imidlertid uenighet om varigheten på pitchen. Slik er det også med heisturene😊. Har du mye på hjertet trykk på stopp knappen😊!

bottom of page