top of page

Adviseringsprosjektet - Statusrapport

Oktober 2025

7. oktober

Nye  identifikatorer er nå lagt inn i Peppols kodeliste og aktører som skal utveksle Adviseringsmeldinger må registrere seg som mottakere av prosesser og dokumenttyper listet under. Registrering gjøres i valgt SMP og utføres normalt av Aksesspunkt-leverandør. Registrering kan gjøres både i test og produksjon.

 

Prosess:

urn:fdc:peppol.eu:logistics:bis:advanced_transport_execution_plan:1


 

Dokumenttyper:

Peppol Transport Execution Plan Request V1.2

Peppol Transport Execution Plan V1.2

Peppol Logistics Application Response V1

Peppol Transportation Status Request V1

Peppol Transportation Status V1

September 2025

 

Adviseringsmelding godkjent for bruk i Peppol-nettverket

Bakgrunn

Første versjon av standarden (v1.0) ble ferdigstilt og sendt på høring i desember 2023. Etter dialog mellom prosjektets arbeidsgruppe og Peppol Logistics ble det våren 2025 påbegynt et arbeid for å omarbeide meldingene fra JSON til XML, slik at meldingene kunne godkjennes for bruk i Peppol transportinfrastruktur.

Etter flere runder med tekniske avklaringer ble Adviseringsmelding versjon 2 (Transport Notification – UBL/XML) lagt til høring i Peppol-nettverket sommeren 2025 og meldingene ble endelig godkjent 1. september 2025.

Med dette har OpenPeppol tatt et viktig skritt videre for å støtte transporttjenester og prosesser innenfor logistikkdomenet i sine profiler og tjenester.

Les videre her.

NORSTELLA har i tillegg utviklet dokumentasjon tilpasset norske aktører. Denne skal støtte implementering gjennom forklaringer av meldingsinnhold, mapping fra tidligere informasjonsmodeller, samt praktiske eksempler og use-cases.

Dokumentasjonen skal fungere som et supplement til Peppols offisielle spesifikasjoner, med mål om å gjøre det enklere for både tekniske og funksjonelle brukere å ta løsningen i bruk.

Disse dokumentene er publisert her.

Mars 2025

 

Notat fra Arbeidsmøte 24. mars 2025

For å kunne utveksle Adviseringsmeldingen i Peppol-nettverket er det besluttet å utvikle en XML-utgave av meldingen basert på UBL-meldingen Transportation Status versjon 2.4. Denne er allerede i bruk i Peppol i versjon 2.3. Meldingen vil i første omgang utvikles som en norsk profil med antatt navn EHF Adviseringsmelding.

Selve utviklingsjobben vil utføres av Peter Borresen som har jobbet lenge i Peppol-systemet og også er medlem av Peppol Logistics. Vi anser at dette vil være positivt for prosessen med å få meldingen godkjent i Peppol.

 

Som forberedelse til utviklingsarbeidet vil arbeidsgruppen gjennomføre 2 møter og gjøre nødvendige oppdateringer av spesifikasjonen som følge av endringer fra Digitoll. Det gjelder spesielt innføring av muligheten for å registrere en transport med et antall house uten å angi master-nivå.

Som input til første møtet hadde Kenneth fra Emma Systems oppdatert Meldingstabellen (Excel-arket) og lagt inn en ny dokumenttype med tilhørende elementer. Forslag til navn på dokumenttypen var

  • DigitalMODirectHouse

 

Forslaget fra Kenneth ble gjennomgått uten vesentlige kommentarer.

Det ble samtidig besluttet å ikke ta inn en egen dokumenttype for kansellering som tidligere er foreslått.

Videre prosess er å gjennomføre et nytt arbeidsmøte mandag 31. mars for å ferdigstille spesifikasjonen slik at NORSTELLA kan inngå avtale med Peter Borresen om utviklingsjobben. Denne er planlagt påbegynt rett etter påske med ferdigstilling innen sommeren.

 

Det planlegges også møter i arbeidsgruppen frem mot sommeren for å gjøre eventuelle avklaringer knyttet til utviklingsjobben.

Pr. august 2024

I mai startet Norstella, sammen med noen sentrale systemleverandører i markedet et løp for å teste bruk av Peppol-nettverket for utveksling av Adviseringsmeldinger. Med på testingen var systemleverandørene Emma Systems, Systema/WiseTech Global og Tietoevry. I tillegg var Bilfinger med som aktør.

Testingen ble gjort i Peppols testnettverk, og som forberedelse registrerte vi Adviseringsmelding som en lovlig meldingstype i Elma test.

De første meldingene ble generert av Systema like før ferien og disse ble overført til Tietoevry som fungerer som aksesspunkt i Peppol både for Systema og Emma. Etter et par testrunder ble første melding korrekt overført og bekreftet mottatt av Emma nå i begynnelsen av august. Planen er også å sende meldinger fra Emma til Systema som del av testen. Med dette mener vi å ha verifisert at Peppol-nettverket kan brukes for å utveksle Adviseringsmeldinger.

Planen videre er å  fortsette med flere tester der vi også pakker opp og kontrollerer innholdet i meldingene og importerer disse inn i mottakssystemene på begge sider. Men dette krever noe utviklingsarbeid hos Emma og Systema.

 

I tillegg har vi startet prosessen med å få registrert Adviseringsmelding som lovlig meldingstype i Peppol produksjon.

Pr. juni 2024

1.april 2025 avvikles dagens direktekjøringsordning, og digital melde- og opplysningsplikt (Digitoll) blir innført for alle transportmåter. Dette gir betydelig kortere frister for deklarering og behov for å utveksle komplete og nøyaktige deklareringsdata mellom tranportører og speditører i forkant av en grensepassering. I dag utveksles slike data på e-post og telefon/SMS med liten grad av standardisering og muligheter for bekreftende tilbakemeldinger.
 

På bakgrunn av dette tok aktørene i bransjen initiativ til å utvikle en felles meldingsstandard for utveksling av deklareringsdata. Og som en nøytral part med god kjennskap til transportbransjen ble NORSTELLA bedt om å lede dette arbeidet.


Prosjekt «Felles meldingsstandard for Adviseringsmelding» ble initiert 13. oktober 2023 med en arbeidsgruppe på 7 deltakere som var valgt ut av de 25 selskapene som tok initiativ til arbeidet, og med prosjektledelse fra NORSTELLA.
 

Arbeidsgruppen startet med å kartlegge de prosessene som skulle dekkes av Adviseringsmeldingen. Parallelt med prosessarbeidet ble meldingsinnholdet definert både på logisk og teknisk nivå. JSON ble valgt som meldingssyntaks for å forenkle integrasjon med Digitoll og kunne gjenbruke strukturer derfra. Peppol ble foreslått som teknisk infrastruktur fordi mange systemleverandører allerede brukte dette nettverket for å utveksle EHF-faktura.

Første utkast til meldingsstandard ble sendt på høring i bransjen 8.desember 2023. Det kom inn en del gode innspill fra aktørene, og noen av disse ble fulgt opp i egne avklaringsmøter. Etter et par runder i arbeidsgruppen ble versjon 1.0 av meldingsstandarden ferdigstilt i slutten av januar.


Denne ble publisert på NORSTELLAs nettsider sammen med høringssvarene.

NORSTELLA har også fått oppgaven med å forvalte meldingsstandarden, og sammen med noen utvalgte aktører er de nå i gang med å teste det tekniske oppsettet for meldingsutvekslingen.


Resultatet fra testen forventes å være klart i løpet av juni.

bottom of page