


Adviseringsprosjektet - Statusrapport
Mars 2025
Notat fra Arbeidsmøte 24. mars 2025
For å kunne utveksle Adviseringsmeldingen i Peppol-nettverket er det besluttet å utvikle en XML-utgave av meldingen basert på UBL-meldingen Transportation Status versjon 2.4. Denne er allerede i bruk i Peppol i versjon 2.3. Meldingen vil i første omgang utvikles som en norsk profil med antatt navn EHF Adviseringsmelding.
Selve utviklingsjobben vil utføres av Peter Borresen som har jobbet lenge i Peppol-systemet og også er medlem av Peppol Logistics. Vi anser at dette vil være positivt for prosessen med å få meldingen godkjent i Peppol.
Som forberedelse til utviklingsarbeidet vil arbeidsgruppen gjennomføre 2 møter og gjøre nødvendige oppdateringer av spesifikasjonen som følge av endringer fra Digitoll. Det gjelder spesielt innføring av muligheten for å registrere en transport med et antall house uten å angi master-nivå.
Som input til første møtet hadde Kenneth fra Emma Systems oppdatert Meldingstabellen (Excel-arket) og lagt inn en ny dokumenttype med tilhørende elementer. Forslag til navn på dokumenttypen var
-
DigitalMODirectHouse
Forslaget fra Kenneth ble gjennomgått uten vesentlige kommentarer.
Det ble samtidig besluttet å ikke ta inn en egen dokumenttype for kansellering som tidligere er foreslått.
Videre prosess er å gjennomføre et nytt arbeidsmøte mandag 31. mars for å ferdigstille spesifikasjonen slik at NORSTELLA kan inngå avtale med Peter Borresen om utviklingsjobben. Denne er planlagt påbegynt rett etter påske med ferdigstilling innen sommeren.
Det planlegges også møter i arbeidsgruppen frem mot sommeren for å gjøre eventuelle avklaringer knyttet til utviklingsjobben.
Pr. august 2024
I mai startet Norstella, sammen med noen sentrale systemleverandører i markedet et løp for å teste bruk av Peppol-nettverket for utveksling av Adviseringsmeldinger. Med på testingen var systemleverandørene Emma Systems, Systema/WiseTech Global og Tietoevry. I tillegg var Bilfinger med som aktør.
Testingen ble gjort i Peppols testnettverk, og som forberedelse registrerte vi Adviseringsmelding som en lovlig meldingstype i Elma test.
De første meldingene ble generert av Systema like før ferien og disse ble overført til Tietoevry som fungerer som aksesspunkt i Peppol både for Systema og Emma. Etter et par testrunder ble første melding korrekt overført og bekreftet mottatt av Emma nå i begynnelsen av august. Planen er også å sende meldinger fra Emma til Systema som del av testen. Med dette mener vi å ha verifisert at Peppol-nettverket kan brukes for å utveksle Adviseringsmeldinger.
Planen videre er å fortsette med flere tester der vi også pakker opp og kontrollerer innholdet i meldingene og importerer disse inn i mottakssystemene på begge sider. Men dette krever noe utviklingsarbeid hos Emma og Systema.
I tillegg har vi startet prosessen med å få registrert Adviseringsmelding som lovlig meldingstype i Peppol produksjon.
Pr. juni 2024
1.april 2025 avvikles dagens direktekjøringsordning, og digital melde- og opplysningsplikt (Digitoll) blir innført for alle transportmåter. Dette gir betydelig kortere frister for deklarering og behov for å utveksle komplete og nøyaktige deklareringsdata mellom tranportører og speditører i forkant av en grensepassering. I dag utveksles slike data på e-post og telefon/SMS med liten grad av standardisering og muligheter for bekreftende tilbakemeldinger.
På bakgrunn av dette tok aktørene i bransjen initiativ til å utvikle en felles meldingsstandard for utveksling av deklareringsdata. Og som en nøytral part med god kjennskap til transportbransjen ble NORSTELLA bedt om å lede dette arbeidet.
Prosjekt «Felles meldingsstandard for Adviseringsmelding» ble initiert 13. oktober 2023 med en arbeidsgruppe på 7 deltakere som var valgt ut av de 25 selskapene som tok initiativ til arbeidet, og med prosjektledelse fra NORSTELLA.
Arbeidsgruppen startet med å kartlegge de prosessene som skulle dekkes av Adviseringsmeldingen. Parallelt med prosessarbeidet ble meldingsinnholdet definert både på logisk og teknisk nivå. JSON ble valgt som meldingssyntaks for å forenkle integrasjon med Digitoll og kunne gjenbruke strukturer derfra. Peppol ble foreslått som teknisk infrastruktur fordi mange systemleverandører allerede brukte dette nettverket for å utveksle EHF-faktura.
Første utkast til meldingsstandard ble sendt på høring i bransjen 8.desember 2023. Det kom inn en del gode innspill fra aktørene, og noen av disse ble fulgt opp i egne avklaringsmøter. Etter et par runder i arbeidsgruppen ble versjon 1.0 av meldingsstandarden ferdigstilt i slutten av januar.
Denne ble publisert på NORSTELLAs nettsider sammen med høringssvarene.
NORSTELLA har også fått oppgaven med å forvalte meldingsstandarden, og sammen med noen utvalgte aktører er de nå i gang med å teste det tekniske oppsettet for meldingsutvekslingen.
Resultatet fra testen forventes å være klart i løpet av juni.