top of page

Stiftelsen NORSTELLA i samarbeid med Digdir inviterte til SAMHANDLINGSARENA #19

Behov for en mer helhetlig strategi for livshendelser?

TID: 14. mai 2024 kl.  08.30 - 11.30

STED: Økern Portal, Lørenfaret 1, inngang C/digitalt, Oslo

Espen Sjøvoll_edited.jpg

Espen Sjøvoll

Avdelingsdirektør, Digitaliseringsdirektoratet

08.30   Velkommen og introduksjon til dagen

Arild Haraldsen.jpg

Arild Haraldsen

StratIT / NORSTELLA

08.30   Velkommen og introduksjon til dagen 

​​​

Jan Otto Johansen portrett.jpg

Jan Otto Johansen

Forretningsutvikler, Brønnøysundregistrene

Digital selskapsetablering

«Norske bedrifter skal få bruke mest mulig av tiden og energien sin på å skape verdier, ikke på å fylle ut offentlige skjemaer eller lete frem i offentlig byråkrati.» sier NHOs administrerende direktør Ole Erik Almlid. Tidligere kunne det ta opptil 30 dager å få etablert et selskap. Gjennom et privat-offentlig samarbeid heldigitaliseres nå løsningen. Det gjør det enklere og raskere å starte bedrift.

​​

Hanne Nordskog-Inger.jpg

Hanne Nordskog-Inger

Fagsjef, Eiendom Norge

Digital eiendomshandel

«Kartverket er med på å digitalisere av en av de største livshendelsene i en persons liv, nemlig det å kjøpe og selge bolig. Vi tilrettelegger for en enkel, trygg og effektiv, digital bolighandel sammen med andre aktører som er med i en boligkjøpsprosess» sier Hannah Cook. Prosjektet «digital samhandling ved eiendomshandel» handler om å gjøre boligkjøpsprosessen heldigital for alle involverte parter. Tiltaket vant Bedre stat-prisen 2024.

​​​

200-haukedalen-i.jpg

Ida Haukedalen

Kartverket

Digital eiendomshandel

​​

Ola Asp.jpg

Ola Asp

Prosjektleder, Statsforvalteren i Vestfold og Telemark

Digital gravferdsmelding

Digital gravferdsmelding er et tiltak i livshendelsen dødsfall og arv. Utvikling av Digital gravferdsmelding tar utgangspunkt i hva som kan gi de etterlatte hjelp til avklaringer i forbindelse med dødsfall. Aktører fra stat, gravplassmyndighet, kommune, trossamfunn og gravferdsbyrå jobber tett sammen for å realisere løsningen trinnvis og med brukeren i sentrum. De første delene av tjenesten vil prøves ut forsommeren 2024.

hanne.jpeg

Hanne Løfsnes

Avdelingsleder avdeling tolk , Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)

Tolkeregistret

Kvalifiserte tolker og gode tjenester er viktig for at brukere skal kunne ivareta sine rettigheter og ha tillit til tjenestene. Nasjonalt tolkeregister er et innsynsregister over kvalifiserte tolker i Norge. Registret brukes av offentlige og private formidlere av tolketjenester. Maskinporten benyttes for å innhente og dele data mellom mange aktører.

fagdirektor-kari-befring-bjornstad_600x600.jpg

Kari Befring Bjørnstad

Direktør Innovasjon og digital transformasjon, Direktoratet for byggkvalitet (DiBK)

Fellestjenester BYGG

Fellestjenester BYGG gjør det enklere å levere komplette byggesøknader til kommunen. Direktoratet for byggkvalitet (DiBK) har gjennom mange år jobbet med å gjøre søknadsprosessen enklere og mer forutsigbar.

Et viktig grep i direktoratets strategi er å legge til rette for at kommersielle leverandører kan utvikle digitale tjenester for byggesak. De har etablert en tjenesteplattform som knytter sammen private og offentlige felleskomponenter (Altinn, Matrikkel, FIKS etc.) og kommunale fag- og støttesystem.

Paneldebatt_edited.jpg

PANELDEBATT

10.30   Paneldiskusjonen ledes av Arild Haraldsen.
 

De presentasjonene vi her har sett peker fremover, og ser livshendelser i et helhetlig perspektiv. Det gir store muligheter for å etablere nye forretningsmodeller som gir større verdi for brukerne.
På den annen side utfordrer den bla styringsstrukturen og finansieringsmodellene i forvaltning.
Hva er utfordringene og mulighetene?


Et kompetent panel vil diskutere dette. Vi satser også på en interaktiv dialog med deltakerne

 

Deltakere:

Paul Chaffey - Halogen, Dag Josef Foss - Justify, Ingvild Nistad -  Doxacom, Asbjørn Finstad -  KS, David Norheim, - Brønnøysundregistrene

Digitoll (3).png

AVSLUTTENDE REFLEKSJONER

ved Espen Sjøvoll og Arild Haraldsen

10.20  Avsluttende refleksjoner

Behov for en mer helhetlig strategi for livshendelser?

Livshendelser er et uttrykk for at brukerens behov skal settes i sentrum når vi utvikler digitale tjenester. Dette innfører økosystemtankegang i utvikling av tjenester og gir mer brukerrettede tjenester. Og ikke minst gir det motivasjon til å jobbe på tvers av sektorer.

Livet leves på tvers av offentlig, privat og frivillig sektor. Vi må jobbe sammen for å løse brukernes behov. Utfordringen for mange virksomheter er at det er krevende å se og jobbe med helheten i en livshendelse eller livssituasjon. En erfaring er at det kan være vanskelig å få relevante aktører med på laget. For mange brukeres livssituasjon er private aktører og frivilligheten en vel så viktig bidragsyter som offentlige myndigheter.

Det krever en ny måte å tenke på hvor løsninger utarbeides sammen på tvers av forvaltningen og med relevante private aktører, frivilligheten og innbyggerne. Noen ganger vil selve løsningen leveres på private aktørers digitale flater.

På seminaret, som er et samarbeid mellom Digdir og Norstella, vil deltakerne få innsikt i flere gode eksempler på en slik helhetstenkning. I paneldebatten vil vi ha en dialog om utfordringene og mulighetene en slik helhetstenkning gir. Det vil bli anledning til å stille spørsmål underveis.

Seminaret retter seg mot ledere og medarbeidere som er interessert i brukerorientering, samarbeid og nye arbeidsformer. Vi håper at seminaret bidrar til at du blir inspirert til å utforske muligheter for samarbeid med andre aktører for problemstillinger du står i.

bottom of page