Accounting Systems Forum
Om NORSTELLAs deltagelse i Arkitektur- og standardiseringsrådet
Accounting systems have a long history of playing a central role in the interaction between companies and the public sector in Norway.
Much reporting to the public is done directly from accounting systems, and the accounting systems have much of the data that is the basis for reporting. They are also central facilitators for the exchange of digital business documents and accounting data between business actors.
The purpose of the professional group Accounting Systems Forum
-
Create an arena that helps facilitate extended interaction between systems using structured digital transactions
-
Controlled access to extraction of information
-
Development of new services of value to the market
​
Digitaliseringsdirektoratet beskriver rådets oppgaver på sine nettsider:
Arkitektur- og standardiseringsrådet skal gi råd og anbefalingar til Digitaliseringsdirektoratet (Digdir). Arbeidet skal omfatte alle sider ved evna til å samhandla (interoperabilitet), det vil seie juridisk, organisatorisk, semantisk og teknisk samhandlingsevne, samt styring av dette.
Rådet har ca syv møter i året. Blant rådets saker er det blant annet beslutningssaker om standarder skal gjøres anbefalte eller obligatoriske som del av referansekatalogen for standarder knyttet til digitalisering i offentlig sektor. I tillegg er det saker til orientering og diskusjon, for eksempel der noen ønsker å få innspill fra rådet.
Digdir publiserer møteplan og referater fra møtene på sine nettsider, så alle kan følge saksgangen der. De har også en egen nettside med oversikt over høringer knyttet til forskrift om IT-standarder i offentlig forvaltning.
​
NORSTELLAs rolle i ASR
Deltagelse i rådet er i overensstemmelse med Stiftelsen NORSTELLAs formål, om å forbedre den digitale samhandlingen i næringslivet og mellom næringslivet og myndighetene. Siden de øvrige deltagerne i rådet nesten utelukkende kommer fra offentlig sektor, er offentlig sektors egne behov godt ivaretatt. NORSTELLAs innspill i rådet knytter seg derfor til digitalisering som også forbedrer samhandling i og med næringslivet. I en del tilfeller er dette to sider av samme sak, men vi opplever også ofte at det er behov for å synliggjøre og understreke næringslivets behov.
Litt forenklet kan vi si at det ofte er slik at forslag til arkitektur og standarder ofte utvikles med fokus på å løse offentlig sektors behov, og ikke samfunnets behov. I noen tilfeller kan samme løsning likevel benyttes av næringslivet, men i en del tilfeller gjøres det valg som gjør det umulig.
Forslag til ny standard: Retningslinjer for digitalisering for næringslivet
Stiftelsen NORSTELLA ønsker å utvikle retningslinjer for hvordan offentlig sektor skal jobbe for å inkludere systemleverandørene i næringslivet på en god måte, slik at digitalisering av tjenester rettet mot næringslivet kan bli så gode som mulig. Vi ønsker å bygge på erfaringene fra noen av de beste prosjektene nylig, blant annet Digital selskapsetablering fra Brønnøysundregistrene, Fellestjenester bygg fra DIBK, og Krav og betaling fra Skatteetaten, der offentlig sektor har utviklet API-er som gjør det mulig å bygge tjenestene inn i brukernes foretrukne sluttbrukerløsninger som bl.a. bank og regnskapssystem.
Har du innspill til en slik standard, ønsker vi å høre fra deg. Ta kontakt med norstella@norstella.no
​
Noen av NORSTELLAs innspill til saker i rådet høsten 2024
Nedenfor er en gjennomgang av noen av sakene som har vært oppe i rådet høsten 2024, og hva som har vært NORSTELLAs innspill i disse sakene:
Resultat fra Hida: Hida står for “Helhetlig Informasjon for Digitale Assistenter”, og er en utredning som så på problemstillingen med at det er krevende for innbyggere og næringsliv å finne frem til rett informasjon i offentlig sektor, og at det finnes et mylder av informasjonssider og tjenester. Resultatet er at det er vanskelig å få oversikt over rettigheter og plikter.
NORSTELLAs innspill handlet om at både private bedrifter og frivillige organisasjoner er viktige for å hjelpe innbyggere og næringsliv å orientere seg i - og dessuten gi råd om – rettigheter og plikter, og at disse aktørene også må kunne tilby sin hjelp, på toppen av den løsningen som eventuelt velges.
Representasjonsforhold og fullmakt: Dette temaet har vært oppe på flere av høstens møter, både generelt og konkret i forbindelse med en løsning for fosterforeldre. Det er en gammel problemstilling, og allerede i 2014 plasserte Skate problemstillingen som et av de tre viktigste områdene å jobbe med. Hvordan kan vi på en enkel og sikker måte gjøre det mulig å opptre på vegne av noen når tjenestene digitaliseres?
NORSTELLAs innspill handlet om at dette er et behov i samfunnet, ikke bare i forhold til offentlige tjenester. For eksempel har bankene egne papirbaserte rutiner for å gi fosterforeldre mulighet til å opprette og disponere kontoer for fosterbarn, og Norges Idrettsforbunds portal Min idrett, som brukes av mange idrettslag, kontrollerer foreldre-barn-relasjoner opp mot folkeregisteret. Det er derfor avgjørende at ikke offentlig sektor lager en løsning på dette behovet som kun gjelder for tjenester levert av offentlig sektor.
Syntetiske data: Å gjennomføre effektiv testing av tjenester som går på tvers av flere aktører er utfordrende. Det krever koordinering av testdata på tvers av aktører. Det blir ekstra krevende for det siste steget i testingen, å verifisere at tjenesten fungerer i produksjon. En måte å gjøre det på har vært å la ansatte teste systemene med egne brukere. Men det er ikke alltid praktisk mulig, og kan kanskje være ulovlig i noen tilfeller. Problemet forsterkes når det lages sammenhengende tjenester hvor endringer skjer på tvers av systemer.
NORSTELLAs innspill: Et kjennetegn ved sammenhengende tjenester er at de ofte også inngår private aktører, som for eksempel banker, i en livshendelse. For livshendelsen starte og drive en bedrift er det en lang rekke private systemleverandører som lager løsninger som samhandler med offentlig sektor. Derfor er det svært viktig at et arbeid for å forbedre og effektivisere testing i sammenhengende tjenester også ser på hvordan det kan forenkle testing på tvers av systemer i offentlig sektor, og systemer i næringslivet og frivillig sektor.
​